lauantai 2. kesäkuuta 2018

Samasta kankaasta kolme vaatetta




 Kävin keväällä pitkästä aikaa penkomassa Eurokankaan palallareja. Löysin ihanan kukkaisen trikoon, joka huusi jo kaukaa minun nimeä. En mittaillut paljon kangasta oli, vaan otin sen ja rupesin hauduttelemaan ajatusta mitä kankaasta voisi tehdä. Ajatus muhi ainakin kuukauden ennen kuin tartuin saksiin ja ompelukoneeseen.
 Lopulta vaatteita tuli kolme, yksi mekko ja kaksi paitaa.


Kaikki kolme vaatetta jota kankaasta tuli...kuvaajana poikani 7v.


Ensimmäisenä lähdin tekemään jonkinlaista mekkoa. Päädyin, että mallin tulee olla yksinkertainen jotta kankaan kuosi pääsisi oikeuksiin. Äitini toi mulle sattumalta vanhoja Suuri Käsityölehtiä joita lähdin selailemaan ja sieltä bongasin mekon 2/2014 lehdestä. Vähän piti tietenkin tuunaille mekkoa, vyölenkit on vanhoista farkuista ja mekosta löytyy farkkuinen takatasku.
Tämä asu oli minulla päällä tänään poikien kevätjuhlissa.








Kangasta jäi mekon jälkeen niin ajattelin kokeilla Aalto paitaa, halusin tehdä sen kokonaan tästä kankaasta. Kaavaa muokkasin vain oikeastaa pituudesta.





Ja tämänkin jälkeen jäi kangasta, mutta ei niin paljoa että olisin koko paidan tehnyt. Päädyin siihen että tämän kankaan kanssa sopii mainisti farkku. Joten paidan selkäosa tuli farkusta. Kaavan piirsin yhdestä minun mekosta. 



Paita jonka kaava on otettu erään vanhan mekon yläosasta
Paita takaa, joka on farkkua.


Mulla on ollut tämä viikko lähes kokonaan vapaata, mä olen vain istunut ja nauttinut ihanista ilmoista. Ens viikolla vielä suuntaan koululle suorittamaan yhden kurssin.
Tänään mun pojilla alkoi kauan odotettu kesäloma. Se on kumma miten se Suvivirsi pistää nieleskelemään, onneks kyyneleiltä vältyttiin.
Nautitaan kesästä!


2 kommenttia:

  1. Ihanat 😍 vieläkin kade kankaasta... Täytyypä mennä penkomaan EK palalaaria.

    VastaaPoista
  2. Kiitos :), EK:n palalaarista aina välillä tekee kyllä mahtavia löytöjä.

    VastaaPoista