keskiviikko 2. elokuuta 2017

Laukku ja laukulle vihdoin kaava

Kuten edellisessä tekstissä Emma mainitsi niin minä Mari olen ollut lomalla. Olin viikon mökillä ilman ompelukonetta, alkoi olemaan jo vieroitusoireita 😉. Miljoona ideaa tietenkin tuli kun niitä ei päässyt sitten heti toteuttamaan. Jotain hyvää sain tehtyä, yhteen laukkuun kaavat. Mulla on liian usein tapa vaan leikata kankaista jotain ja siitä sitten tulee juuri sille hetkelle suunniteltu juttu, mutta jos haluaisin joskus myöhemmin tehdä saman tuotteen uudestaan niin on aloitettava täysin alusta. Nyt sain mietittyä laukun jonka olen vuosia sitten tehnyt itselleni ja todennut että on juuri sopiva arkipussukka. Nyt kaavotin siihen myös vuorin niin on paljon siistimpi.


Tässä laukku jonka olen tehnyt aikanaan.

Tätä farkkuahan multa löytyy 😊




Tässä kaavat ja leikatut osat.




Vanhan laukun mitat totesin hyviksi niin päätin että teen täysin sen mukaan mitoituksen. Mutta yritin keksiä ratkaisuja jotka tekisi tuotteesta siistimmän.



Nepparit kiinnitettynä


Kaapista löytyy magneettineppareita. Ne on mainioita tälläisissä laukuissa, mutta niiden kiinnitys pitää miettiä heti alussa jotta ne pystyy kiinnittämään. Kaavaan olin merkinnyt kohdan joten se oli tälläkertaa hyvin helppoa. Tämä olikin aivan ensimmäinen juttu minkä tein kankaan leikkuun jälkeen.


Laukun etukappaleet ja vuoriosa sekä taskut




 Vuorikangas mulla oli joku verhokankaan pätkä joka oli melko purkautuvaa, joten saumuri oli laitettava viuhumaan tai olis lopulta käynyt hassusti kun vuori olisi ollut purkaantuneena.











Laukun hihnat kiinnitetty niin, että ne tulee 
jäämään siististi etukappaleen ja vuorin väliin




Hyödynsin laukun taskuiksi vanhoista farkuista taskuja, sekä suunnittelin myös vähän leikatessani ettei farkkukankaat ole liian samansävyisiä vierekkäisissä osissa. Yritin myös miettiä ettei tulisi liian paksuja saumakohtia, mutta tässä vähän epäonnistuin...mutta aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta 😉

 Pussukka kasattuna, mutta vielä ilman vuoria




 Laukun kassaminen oli nopeaa kun osat ovat täsmällisen kokoiset. Tässä vaiheessa tajusin että etukappaleiden paksut saumat estäväyt minua tekemästä tikkausta sivusaumoihin (sellaiset olen ensimmäisessä laukussani tehnyt)

Vuori kiinnitettynä




Myös vuorin kiinnittäminen oli helppoa koska osat olivat niin täsmälliset.


Mitään muuta en taida nykyään vihata niin paljoa kuin se että kun on ompelemassa innoissaan niin ompelukone rupeaa temppuilemaan. Ja kuten arvata saattaa se kone teki sen tänään...Mutta lopulta minä voitin taistelun 💪





Uusi laukku sisältä








Vanha laukku sisältä







Näissä oikean puolen kuvissa huomaa mitä eroa on jos vuorittaa laukun tai ei vuorita. Ilman vuorta oleva laukku on täysin käyttökelpoinen, mutta vuori tekee viimeistellymmän näköisen tuotteesta.











Tässä muutama kuva vielä valmiista laukusta, virkattuja koristeita en vielä laittanut vaikka niitä varastosta löytyykin...pitää vielä miettiä pitääkö laukkua jotenkin muokata vai onko se näin hyvä.





















Niin ja mukavaa loppukesää kaikille, vaikka ilmat eivät ole suosineet niin nautitaan kaikista pienistäkin ihanista jutuista 💖

2 kommenttia: